Beautiful Landscape

Hokkaidosuppe med karamelliserede græskarkerner



Serveringer: 4 pers Forberedelse: 20 min. Tilberedelse: 20 min.






Ingredienser:

  • Hokkaidogræskar: 1 stk.

  • gulerødder: 2 store

  • Løg: 4 stk.

  • Hvidløg: 2-4 stk.

  • Rød chilli: efter smag

  • Ingefær revet: 3 spsk. efter smag

  • Citron græs: efter smag

  • Grøntsagsboullion: 2 stk.

  • Vand: 1-2 liter alt efter ønskede konsistens

  • Peber og salt til tilsmagning

  • Græskarkerner: 100 g

  • Ahornsirup: 2 spsk..

  • Friske urter af eget valg. (Eks. koriander eller persille): 2 bdt.

Sådan gør du:

  1. Hak i terne groft, løg, chilli og hvidløg

  2. Riv ingefær fint og hels uden skræl.

  3. Fjern de yderste blade på citrongræsstængerne, samt den nederste del af stænglen. Bank herefter citrongræsstængerne ned i spækbrættet for at frigive aromastoffer. Hak citrongræsstængerne fint.

  4. Skrub Hokkaido græskar og flæk græskaret med en skarp kniv og fjern kernerne (gem dem) skær Hokkaido græskaret i grove stykker.

  5. Skrub gulerødderne og skær dem grove stykker.

  6. Varm en stor gryde op, og ‘kogesteg’ løg, hvidløg, citrongræs, chilli og ingefær i lidt vand opløst med en boullionterning.

  7. Tilsæt Hokkaido græskar og gulerødder, og rør rundt i gryden i et par minutter ved middel varme.

  8. Tilsæt resten af vandet med boullionterning. Evt mere vand for en tyndere suppe.

  9. Læg låg på gryden og lad suppen koge i 15-20 minutter.

  10. Imens forberedes toppings: Karamelliserede græskarkernerne og friske urter.

  11. Rist græskarkernerne (fjern græskartrådene fra kerne) på en varm tør pande. Efter et par minutter tilsættes ahornsirup til græskarkernerne. Rør godt i blandingen i ca. 1 minut ved middel varme. Placer de karamelliserede græskarkerner på et stykke bagepapir. Fold bagepapiret rundt om kernerne når de er tørre, og ryst sådan at kernerne skiller sig fra hinanden.

  12. Hak dine friske urter og kom dem i en skål.

  13. Når suppen er kogt færdig, blendes den med en stavblender. Du kan også tilsætte en halv til en hel dåse kokosmælk light for at få en rund og mere fed smag til suppen.

Noter / tips og tricks:

  • Godt med vegansk yoghurt eller tahin dressing henover. Top med friske urter som persille og koriander.

  • Spis med blomkålsris eller kål for en sundere eller lettere udgave af ris.

Fordele:

Masser af vitaminer og mineraler som A-, B- og C-vitaminer og mineralet kalium. Kalium virker positivt på væskebalancen og blodtrykket. Smuk og indbydende farme lige fra naturen.

36 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
TILMELD NYHEDSBREV
Jeg skriver, når jeg har noget på hjertet

Login

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
appstore-google-play_edited.png

Søborg Hovedgade 124C, 2860 Søborg  Tel: 40 79 22 45  Pia@Kornval-Yoga.dk

Konto: 5013-1370558. CVR. 33086938