KornvalYogaNamaste.jpg
IMG_1697.jpg

HVAD ER YOGA ?

Det handler ikke om gymnastik, akrobatik eller blive super fleksibel. Du behøver ikke at kende Sanskrit navne stillingerne, eller de engelske navne for stillingerne eller for den sags skyld være vegetar eller veganer.

Dit psykiske velvære 

I dag anerkender lægevidenskaben, at Yoga hjælper mod visse sygdomme og tilstande i kroppen som fx depression, angst, stress mm. I  yogaens oprindelse opdagede Yoga-praktiserende læger, at særlige øvelser og åndedrætsteknikker evne til at følelseregulere til mere indre ro. De opdagede også nogle områder i kroppen, som de kaldte psykiske centre eller de såkaldte Chakra. De største er placeret ved navlen, korsbenet, solar plexus, hjerte, hals, pande og krone. Det viste sig senere, at disse lå omkring kirtlerne, som regulerer vores hormoner i hormonsystemet. Dvs. gennem Yoga.aktiverer og balancerer du hormonsystemet. 

Det samme gør sig gældende ift. median baner (Østens) som ligger mellem musklerne, og fungerer som en slags energibane. Disse aktiveres ligeledes ia stræk, og arbejder sammen med kirtler, organer, hormoner og nervesystem, som reguleres til biokemien i vores krop.

Dit fysiske velvære 

Når en muskel løber tør for ilt, begynde smerterne. Fascia, som ligger mellem musklerne, i et lag af fibrøst væv, omslutter vores muskler. Ligesom ledbånd og sener, er fascia bindevæv: det binder vores kroppe sammen. Ved at omslutte muskelgrupper, tillader fascia vores muskler til at glide over hinanden. Der er dog den ulempe, at der mellem fasciaer der ikke udstrækkes, begynder at vokse strenge af bindevæv, som størkner og begrænser din bevægelighed, og kan fører til smerter fordi at mangel på ilt til musklerne kan forårsage en mangel på blodgennemstrømning til musklerne.

Når en muskel løber tør for ilt, begynde smerterne. På den fysiske side er der et interessant træk ved fascia. Et lag af fibrøst væv der omslutter vores muskler. Ligesom ledbånd og sener, fascia er bindevæv: det binder vores kroppe sammen. Ved at omslutte muskelgrupper, tillader fascia vores muskler til at glide over hinanden. Der er dog den ulempe, at der mellem fasciaer der ikke udstrækkes, begynder at vokse strenge af bindevæv, som størkner og begrænser din bevægelighed, og kan fører til smerter fordi at mangel på ilt til musklerne kan forårsage en mangel på blodgennemstrømning til musklerne.

Derudover forværrer kroniske stress kroppens tilstande, fordi at vejrtrækningsmønstrene undertrykkes, og forværrer blodtilførsel med stigende smerter. Det er almindeligt for folk at holde vejret, når de bliver stresset.Men hvis du hjælper dine muskler med at få mere ilt ved at trække vejret og reducere dit generelle stressniveau, vil de fleste af muskelsmerterne forsvinde. Yoga kombinerer bevægelse, median stræk, vejrtrækning, og meditation, og er derfor et effektivt middel til at reducere eller eliminere kroniske muskelsmerter og mental udmattelse eller stress.

At være en "rigtig" yogi betyder ikke at være i stand til at indtage en masse ’skøre’ positioner. Du skal praktisere på en måde, der hjælper dig med at leve et bedre liv. Hvis der er en øvelser, du ikke kan gennemføre, fordi du ikke er fleksible eller stærk nok, eller har en skade, er det ikke noget problem. Du kan justere stillingen, eller lave en anden. Så længe du fokuserer på din åndedrag og er opmærksom på, hvad din krop fortæller dig, så gør du det godt. Kernen er, at integrere vejrtrækning, bevægelse og meditation. 

 

De hjerteligste hilsner, Pia & Kornval-Yoga Teamet 

YOGA, BALSAM FOR ALT

PLEJ DIG SELV - KROP SIND OG SJÆL

Se og oplev noget af Kornval-Yoga

som du også har adgang til Online og Live i medlemskab