top of page
Sunde grøntsager

BLOG
YOGA, SUNDHED & LIVSSTIL

Orientalsk gulerodssuppe


Føler du dig også helt proppet med lækker julemad efter en hyggelig December måned? Og har du brug for et lidt lettere måltid at starte det nye år på så prøv denne suppe.


Denne opskrift på gulerodssuppe smager fantastisk og er rigtig god for din hud også er den sund, kalorielet og nem at tilberede. Suppen kan også fryses ned - så du kan lave en dobbeltportion og putte halvdelen i fryseren.


I en sundhedsundersøgelse fremgår det at guleroden faktisk er danskernes yndlingsgrøntsag. Er den også din?

Det er ikke så underligt at mange elsker guleroden, fordi den orangegule rod både er billig, holder længe og kan bruges varm, kold, revet, i juice og bagværk, i gryderetter og i supper som i denne opskrift.


Du kan altså bruge gulerødder til næsten al salgs madlavning. Den indeholder en masse kostfibre ligesom mange andre grove grøntsager og de er så gode for vores maver. Tid: 15-20 min. Antal: 2-4 personer


Du skal bruge

1 kg. gulerødder, økologisk

2 løg, økologisk

3 fed hvidløg, økologisk

2-3 cm frisk ingefær, økologisk 1-2 tsk. stødt spidskommen

lidt revet muskatnød (efter smag) 5-7 dl vand 2 bouillon

3-4 spsk. lime ell. citronsaft 1/ds. kokosmælk (kan undlades)

Du gør sådan:

1. rens gulerødder og hak i grove stykker 2. pil og hak groft løgene

3. skræl ingefær og riv på et rivejern

4. pil og pres hvidløg 5. løg, hvidløg, ingefær, 1 dl vand og 2 grøntsagsbouillon kogesteg i 2-3 min

6. krydr med spidskommen, lime ell citronsaft og revet muskatnød og rør godt rundt i gryden.

7. kom vand og gulerødder i gryden og lad det hele simre i 15-20 min indtil gulerødderne er møre

8. skulle suppen blive for grødet, så tilføj kogende vand.

9. Afslut med at tage din stavblender frem - blend suppen og server med din yndlingstopping


Tips: topping som fx. bønner, forårsløg og CremeFraiche (Oatly fås i Irma) også ristede rugbrød til.

Fordele: Gulerødder er kalorielette, hvilket gør dem til en god mulighed for vægtkontrol og vægttab.

Gulerødder er en god kilde til kostfibre, der fremmer en sund fordøjelse og kan hjælpe med at regulere blodsukkerniveauet. Samtidig kan fiberindholdet være gavnligt for hjerte- og kar-sundheden og sænke kolesteroltallet.

De indeholder også antioxidanter som beta-caroten, der hjælper med at beskytte celler mod skader forårsaget af frie radikaler og kan reducere risikoen for kroniske sygdomme. Gulerødder indeholder mineraler som kalium og mangan, der er vigtige for kroppens sundhed og funktion.

Gulerødder kan bidrage til en sund hud på grund af deres indhold af vitamin A og antioxidanter.

Gulerodens helt store trumf afsløres af farven. Den kommer fra plantestoffet betacaroten, som kan omdannes til A-vitamin, som er vigtigt for dit syn, din fertilitet, dit immunforsvar og dine slimhinder.r

128 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


Instagram

Kategorier

bottom of page